Obrazek

Hatsan 90 tuning

Awatar użytkownika
Mamutowicz
-#mamutowicz
-#mamutowicz
Posty: 4620
Rejestracja: 02 paź 2011, 14:07
Lokalizacja: Rajcza / Thurcroft

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: Mamutowicz »

Skoro masz zestaw od Eresa to tak ma być. Co do tłoka - też zadzwoń do niego i zapytaj - na pewno ci dobrze doradzi.
Jeśli chodzi o dynamikę - lekki kapelusz zmniejsza masę tłoka przez co cykl strzału się skraca i kopniak trochę zmniejsza . Obie te sprawy są pozytywne w przypadku h90 :)
TX200 by Tony Leach + SS 10x42 - do lufy exact i heja na tor.. :)
Ps.
Zacząłem znowu szczelać..
Dam znać jak zacznę ftrafiać. :D
Awatar użytkownika
masa
-#zasłużony2020-21s2
-#zasłużony2020-21s2
Posty: 389
Rejestracja: 26 sty 2015, 18:22
Lokalizacja: Mielec

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: masa »

Na tłoku bez problemu da się naciąć kanałek nożem z węglikiem albo oprawkowym z płytką.
Nie wiem czy jest hartowany i nie sprawdzałem jaki jest twardy. Da się zrobić i tyle w temacie.
TX200 HC + Element Helix
grego
Posty: 8
Rejestracja: 18 maja 2022, 7:39

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: grego »

ok, dzięki
rokasa58
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 764
Rejestracja: 29 gru 2016, 14:09
Lokalizacja: Okolice Wrocławia

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: rokasa58 »

grego pisze: 18 maja 2022, 7:48 Witam
a w nowej sprężynie jedynie króciutki ertelitowy koreczek. Tak ma być? nie zmieni to znacząco charakterystyki dynamicznej? Swoją drogą czemu ten przedni korek nie jest robiony jak tylna prowadnica czyli nieco dłuższa aby usztywniać sprężyne z obu stron, miejsca jest sporo.
Dobre pytanie :D W kilku sprężynach zauważyłem wypaczanie i sadzę,że to przez te krótkie kapelusze. Poniżej fotka systemu Vortek ,zobaczcie ile miejsca zajmuje kapelusz i polski zestaw z krótkim kapeluszem.I proszę zwrócić uwagę co się dzieje z pierścieniem ślizgowym,gdy "tuner" nie sfazuje krawędzi rury :D
Obrazek
grego
Posty: 8
Rejestracja: 18 maja 2022, 7:39

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: grego »

Rozwiązanie z prowadnicami z obu stron wydaje się lepsze i w wielu modelach tak jest robione dlatego dziwi mnie, że u nas się tak nie robi, jak znajde czas to zrobię. Udało mi się też zrobić pierścień na tłoku i poskładać grzmota. Sprężyna Oteva przy tej samej długości jest mocniejsza od oryginału? Wydaje mi się, że wymaga więcej siły przy naciągu, przynajmniej na razie.
Awatar użytkownika
kamazek
szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
Posty: 3162
Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
Lokalizacja: Wrocław

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: kamazek »

A co pokazuje pomiar na chrono, w porównaniu do poprzedniej sprężyny ?
----------------------------------------------
LaOs Wrocław zaprasza :spoko:

Moje zabawki ASG :)
Hordish
Posty: 34
Rejestracja: 31 paź 2020, 22:30

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: Hordish »

Mi ten zestaw z 14J zrobił na początku ~17.1J. Potem się myślałem że się ułoży, ale dla pewności wyciągnąłem metalową podkładkę, którą włożyłem ze starej prowadnicy i zeszło do bezpiecznego poziomu.
Awatar użytkownika
masa
-#zasłużony2020-21s2
-#zasłużony2020-21s2
Posty: 389
Rejestracja: 26 sty 2015, 18:22
Lokalizacja: Mielec

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: masa »

grego pisze: 19 maja 2022, 6:15 Rozwiązanie z prowadnicami z obu stron wydaje się lepsze i w wielu modelach tak jest robione dlatego dziwi mnie, że u nas się tak nie robi, jak znajde czas to zrobię.
:hm: :hm: :hm:
Może nie potrafię czytać ze zrozumieniem, ale: "...tak jest robione...." :hm: Czyli kto robi? Fabryka?
Albo to: "...że u nas tak się nie robi..." Czyli gdzie???

A co do tematu z obustronną prowadnicą... Mnie też wydawało się lepsze (trochę mnie Roman hmm... zmotywował swoim zakupem :hihi: ), więc sobie takowe zrobiłem.
20220524_081719.jpg
Od góry:
- oryginalna prowadnica AA TX200
- zewnętrzna prowadnica (tylna)
- wewnętrzna prowadnica
Zewnętrzna prowadnica chyba krótsza, niż w Vorteku, ale u mnie jest skrócony skok o ok. 15mm, więc więcej się nie dało :)
Wewnętrzna prowadnica zrobiona na max długość. Patrząc po zdjęciach, to nawet dłuższa niż w Vorteku.
Wrażenia po zamontowaniu bardzo pozytywne, ale czy na tyle, żeby z czystym sumieniem polecić takie rozwiązanie? Ja na pewno nikogo do tego nie będę namawiał. Uważam, że taki sam efekt jest do osiągnięcia przy zastosowaniu porządnie zrobionych prowadnicy i PETa.
Nie będę się rozpisywał o wyzwaniach związanych z wykonaniem zewnętrznej prowadnicy w zależności od średnicy i konstrukcji tłoka oraz średnicy zewnętrznej sprężyny. Nie chcę przynudzać. Wolę pokazać, co mam na myśli, a każdy, kto ma chociaż nikłe pojęcie o obróbce ertalonu wyciągnie sobie wnioski.
20220524_081837.jpg
Reasumując.
Mając co nieco doświadczenia z tłokami o średnicach 28,26,25 i 22mm o różnej konstrukcji (w tym bezpłaszczowy) oraz przeróżnymi sprężynami z PETem i bez niego uważam, że zestaw zewn+wewn prowadnica to przerost formy nad treścią i tyle. :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
TX200 HC + Element Helix
rokasa58
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 764
Rejestracja: 29 gru 2016, 14:09
Lokalizacja: Okolice Wrocławia

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: rokasa58 »

masa pisze: 24 maja 2022, 19:26
Mając co nieco doświadczenia z tłokami o średnicach 28,26,25 i 22mm o różnej konstrukcji (w tym bezpłaszczowy) oraz przeróżnymi sprężynami z PETem i bez niego uważam, że zestaw zewn+wewn prowadnica to przerost formy nad treścią i tyle. :D
Sie nie zgodzę :D Pominąłeś jeden czynnik, w Vorteku nie zdejmiesz ani kapelusza ani sprężyny z prowadnicy /próbowałem/,tak jest to ciasno spasowane i to jest chyba klucz do wyników na tarczy.
https://youtu.be/mzhcXSVQTmc

Jeśli kiedyś bym to zmienił,to tylko na 22mm :D
Awatar użytkownika
masa
-#zasłużony2020-21s2
-#zasłużony2020-21s2
Posty: 389
Rejestracja: 26 sty 2015, 18:22
Lokalizacja: Mielec

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: masa »

Aaaa. OK :up:
Ulżyło mi, czyli ja nie mam Vorteka :D
Moja prowadnica wewnętrzna jest od strony tłoka tym mosiężnym pierścieniem do przodu, a prowadnica zewnętrzna nałożona na sprężynę opiera się na module spustu - taki kierunek jak na zdjęciu.
Efekt jest taki, że u mnie sprężyna jest prowadzona prawie na całej swojej długości - połowa po zewnątrz, a połowa po wewnątrz. Po napięciu sprężyny jedna prowadnica chowa się w drugą. Dla mnie to ma sens, ale mogę się mylić :D

Ja też doszedłem do wniosku, że szkoda czasu na kolejne eksperymenty, bo 22mm i tak nic nie pobije :up:
TX200 HC + Element Helix
rokasa58
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 764
Rejestracja: 29 gru 2016, 14:09
Lokalizacja: Okolice Wrocławia

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: rokasa58 »

masa pisze: 24 maja 2022, 22:33 Aaaa. OK :up:
Ulżyło mi, czyli ja nie mam Vorteka :D
Raczej nie :D Vortek nie ma planowanej z przodu sprężyny na 90st, są stopniowane nacięcia w kapeluszu w które ona wchodzi /taka regulacja mocy/ :D
Obrazek
Poniżej nasz zestaw, gdzie sprężyna zaczyna się wypaczać na końcach,przebieg 2-3 paczki. ;)
Obrazek
P.S. Jak zrobiłeś ten zestawik,to pisałeś,że jest mega kultura :D,to co się stało po drodze :D
grego
Posty: 8
Rejestracja: 18 maja 2022, 7:39

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: grego »

Hordish pisze: 23 maja 2022, 20:36 Mi ten zestaw z 14J zrobił na początku ~17.1J. Potem się myślałem że się ułoży, ale dla pewności wyciągnąłem metalową podkładkę, którą włożyłem ze starej prowadnicy i zeszło do bezpiecznego poziomu.
Ja niestety nie mam gdzie sprawdzić, ale czuje że zdecydowanie jest mocniejszy od oryginału, kop spory nie wiem czy nie większy nawet, albo wrócę do oryginału, albo spróbuje stoczyć parę mm z prowadnicy, żeby zmniejszyć wstępne napięcie.
masa pisze: 24 maja 2022, 19:26
grego pisze: 19 maja 2022, 6:15 Rozwiązanie z prowadnicami z obu stron wydaje się lepsze i w wielu modelach tak jest robione dlatego dziwi mnie, że u nas się tak nie robi, jak znajde czas to zrobię.
:hm: :hm: :hm:
Może nie potrafię czytać ze zrozumieniem, ale: "...tak jest robione...." :hm: Czyli kto robi? Fabryka?
Albo to: "...że u nas tak się nie robi..." Czyli gdzie???
Chodziło o obustronne wewnętrzne prowadnice, tak jest w oryginalnym Hatsanie. Jedna plastikowa druga w tłoku nieco krótsza stalowa .
Awatar użytkownika
masa
-#zasłużony2020-21s2
-#zasłużony2020-21s2
Posty: 389
Rejestracja: 26 sty 2015, 18:22
Lokalizacja: Mielec

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: masa »

rokasa58 pisze: 25 maja 2022, 6:39
P.S. Jak zrobiłeś ten zestawik,to pisałeś,że jest mega kultura :D,to co się stało po drodze :D
Bo jest :up:
Tylko przy 13J w TXie to żadne wyzwanie ;)
TX200 HC + Element Helix
rokasa58
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 764
Rejestracja: 29 gru 2016, 14:09
Lokalizacja: Okolice Wrocławia

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: rokasa58 »

grego pisze: 25 maja 2022, 7:16
Hordish pisze: 23 maja 2022, 20:36 Mi ten zestaw z 14J zrobił na początku ~17.1J. Potem się myślałem że się ułoży, ale dla pewności wyciągnąłem metalową podkładkę, którą włożyłem ze starej prowadnicy i zeszło do bezpiecznego poziomu.
Ja niestety nie mam gdzie sprawdzić, ale czuje że zdecydowanie jest mocniejszy od oryginału, kop spory nie wiem czy nie większy nawet, albo wrócę do oryginału, albo spróbuje stoczyć parę mm z prowadnicy, żeby zmniejszyć wstępne napięcie.

Może zrób tak:
https://youtu.be/FguFuLNKVQA
grego
Posty: 8
Rejestracja: 18 maja 2022, 7:39

Re: Hatsan 90 tuning

Post autor: grego »

Jakiś sposób to jest, chociaż wczoraj wyciągnąłem tą sprężynę to sporo siadła po parunastu strzałach, więcej niż oryginał po dwóch paczkach śrutu. Na prowadnicy jest parę mm zapasu ingerencja w sprężyne to ostateczność bo trzeba potem plonować. Swoją drogą jak to najlepiej zrobić w domowych warunkach? Może zamocować w tokarkę i kątówke przyłożyć?
ODPOWIEDZ