Obrazek

Smarowanie i konserwacja

Powtarzające się pytania dotyczące wszystkich działów technicznych.
Automatyczne czyszczenie po 14 dniach.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Smarowanie i konserwacja

Post autor: tomaschek »

Dobre smarowanie to podstawa aby Hatsan (i inne dmuchawki) działał jak najdłużej bezawaryjnie, miał ładną oksydę itp. Temat w małym palcu mają osoby posiadające już jakiś czas wiatrówki, jednak cały czas zwiększa się grono strzelców i po to ten temat tutaj wstawiłem :-)

PKB

Oliwa PKB idealnie nadaje się do czyszczenia i konserwacji oksydy.
Nie nadaje się do części pracujących pod dużym obciążeniem. Przecieram karabinek po każdym strzelaniu ponieważ odciski palców (pot) pozostawiony na dłużej na oksydzie może ją po jakimś czasie zniszczyć.


Smar molibdenowy

Spotkałem się z dwoma rodzajami tego smaru. Od Miłka (starzy wiatrówkowicze wiedzą o kogo chodzi) dostałem smar o kolorze czarnym i specyficznym zapachu. Natomiast kolega surveyor dostał od Hogana (to następny autorytet w świecie witarówkowym) smar molibdenowy o kolorze jasnobrązowym i zupełnie innym zapachu.
Zastosowanie tego smaru to przede wszystkim sprężyna i prowadnica.
Łatwo się go rozprowadza za pomocą pędzelka. Należy nanieść cienką warstwę na sprężynę oraz prowadnicę. Sprężynę trzeba dokładnie nasmarować „od środka” oraz jej płaskie końce

Smar miedziowy

Ten smar stosuję do zawiasów na lufie oraz w mechanizmie spustu.
Jest to gęsty smar z dodatkiem miedzi. Idealny do części działających pod dużym obciążeniem.


Olej silikonowy

Niezbędny olej do utrzymania w dobrej kondycji uszczelek w wiatrówce
Niewielką ilość smaru nanoszę i rozprowadzić palcem. Nie wolno używać do połączeń metal z metalem pracujących pod obciążeniem.


Przecieraki filcowe

Raz na jakiś czas można je zastosować. Jeden przecierak nasączony PKB wkładamy do portu ładowania, za nim wkładamy śrut i strzał.
Olej sprężarkowy.
Jest niepalny więc stosuję go do komory sprężania. Wkraplam 3-4 krople do komory, ustawiam wiatrówkę lufą do góry żeby spłynął.


Jeśli macie inne "patenty" na smarowanie to chętnie coś podpatrzę ;-)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Dude
Posty: 1248
Rejestracja: 28 kwie 2006, 14:24
Lokalizacja: Gniezno/Poznań
Kontakt:

Post autor: Dude »

Do konserwacji oksydy polecam również oliwkę w sprayu firmy Browning.
Od biedy można też użyć zwykłą oliwkę do maszyn.

http://republika.pl/hatsan/Forum/Smary.jpg

A do posmarowania sprężyny podobno (nie sprawdzałem osobiście) można zamiast smaru molibdenowego użyć smar grafitowy. Jest on przyjemnie tani, ale za to nie tak dobry. Za ten widoczny na zdjęciu jedyne 2 zł :-D

Ja od Hogana dostałem taki smar:

http://republika.pl/hatsan/Forum/OdHogana.jpg

Bynajmniej nie ma nic wspólnego z kolorem brązowym. Jest szary, tłusty i niesamowicie brudzi (ma zapach jakby świeżego plastiku) :roll: Nie wiecie jaki to smar?
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2006, 23:52 przez Dude, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Dude pisze: Bynajmniej nie ma nic wspólnego z kolorem brązowym. Jest szary, tłusty i niesamowicie brudzi (ma zapach jakby świeżego plastiku) :roll: Nie wiecie jaki to smar?
Ja od Miłka dostałem czarny jak smoła i zapach taki jak piszesz, surveyor dostał od Hogana brązowy, jestem tego na 100% pewien bo razem robiliśmy jego Hatsana :-P
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Tomek242
Posty: 169
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Tomek242 »

Też dostałem od Hogana molibdenowy o kolorze jasnobrązowym, nie powiem co przypominał z wyglądu :lol:
Hatsan 70S+Szkiełkobazarek 3-9x40
PRZYGARNIJ KROP
Posty: 11
Rejestracja: 14 maja 2006, 11:20
Lokalizacja: STAROGARD GDAŃSKI

Post autor: PRZYGARNIJ KROP »

Witam
Mam pytanie !!!
A czym trzeba smarować tłok i uszczelke tłoka, czy wogóle sie go smaruje bo nie moge doczytać:(
Awatar użytkownika
stworek5
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 2112
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:00
Lokalizacja: Goleniów

Post autor: stworek5 »

można przesmarować delikatnie tłok molibdenem i wytrzeć do sucha, to samo z komorą sprężania, uszczelki tłoka nie smarujemy.
AA TX200 HC
PRZYGARNIJ KROP
Posty: 11
Rejestracja: 14 maja 2006, 11:20
Lokalizacja: STAROGARD GDAŃSKI

Post autor: PRZYGARNIJ KROP »

A miedzianym nie moze byc jest bardzo wytrzymaly na temperature ????

Szczerze to sie nie znam na smarach ale wiem jedno nie smarowane rzeczy szybko się niszczą
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Miedziany to raczej na "zawiasy", do spustu itp.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
dziubek
Posty: 72
Rejestracja: 05 cze 2006, 20:48
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: dziubek »

Mój Hatsan się jakoś tak sam smaruje tzn. komora sprężania. Z całą pewnością smar molibdenowy ze sprężyny znajduje w lufie podczas okresowego czyszczenia. Nie disluje, ale od czasu do czasu mam wrażenie, że po strzale zapachnie mi spalonym olejem. Wiatróweczka jest dość intensywnie eksploatowana i wszystko jest OK.
Hatsan 80 S + Leapers 3-9x32 + CP99 Compact
PRZYGARNIJ KROP
Posty: 11
Rejestracja: 14 maja 2006, 11:20
Lokalizacja: STAROGARD GDAŃSKI

Post autor: PRZYGARNIJ KROP »

Jak dostale Swoją wiatrówke po rozebraniu jej podczas wymiany prowadnic Zauważyłem ze tłok jest wysmarowany różowym Smarem podobny to Kisielu :) Dosyc dużo bylo go tam Nawalone !!!

Co to za smar??? może ktoś wie???
Logan

Post autor: Logan »

a ja mam pytanie organizacyjne... czemu ten temat nie jest przyklejony??
Awatar użytkownika
Dude
Posty: 1248
Rejestracja: 28 kwie 2006, 14:24
Lokalizacja: Gniezno/Poznań
Kontakt:

Post autor: Dude »

No właśnie. W końcu jakby nie patrzeć, jest to podstawowe zagadnienie. :okok:
Awatar użytkownika
arturio111
Posty: 299
Rejestracja: 20 cze 2006, 22:37
Lokalizacja: Police

Post autor: arturio111 »

Smar grafitowy stosuje się głównie do smarowania resorów piórowych, oraz w miejscach gdzie działają wysokie temperatury(np. Śruby mocujące kolektor wydechowy w samochodzie jak również pozostała część wydechu). Jest wyjątkowo odporny na wodę i inne czynniki atmosferyczne po wypaleniu się samego smaru pozostaje grafit w nim zawarty to w znacznym stopniu zapobiega zapieczeniu się śrub i umożliwia ich odkręcenie po dłuższym czasie. W wiatrówce również spełni swoje zadanie, ale do smarowania sprężyny lepszy będzie jednak smar molibdenowy który normalnie stosowany jest do smarowania przegubów samochodowych. Cena tego smaru nie jest wysoka(molibdenowy) w sklepie z częściami do samochodów opakowanie kosztuje ok 5zł.

[ Dodano: 2006-06-27, 22:09 ]
Jeszcze coś dodam "bo mi się zapomniało":) Smar molibdenowy ma za zadanie nasmarować, wygłuszyć, i jest bardo odporny na wysokie temperatury.
gamo pr-45, hw-35, Walther CP-88
mastercard
Posty: 9
Rejestracja: 27 maja 2006, 0:23
Lokalizacja: Warszawa/Wrocław

Post autor: mastercard »

Niedawno w "Wiedzy i Życie" opisany został smar molibdenowy.

zasada działania opiera się na warstwowej budowie czasteczki MoS2

poszczególne warstwy nie stykają się ze sobą, a tworzę jakby powierzchnie zawieszone między soba...

szacuje się, że w jednym milimetrze grubości może być kilka(nście) tysięczy warstw...
Warstwy te "suwają" się między sobą i bardzo trudno je zbliżyć do siebie...

dlatego smar ten ma rewelacujne własciwości poslizgowe i jest wykorzystywany do urządzeń elementów pod dużym obciążeniem

przestrzeń między warstwami ma jeszcze jedną rolę... przez puste przestrzenie nie przenosza się drgania.... więc smar ten pięknie je tłumi

to tyle w skrócie...

pozdro Robert
Awatar użytkownika
Saruy
Posty: 9
Rejestracja: 08 cze 2006, 12:06
Lokalizacja: Dąbrowa Gornicza

Post autor: Saruy »

arturio111 pisze:Smar grafitowy stosuje się głównie do smarowania resorów piórowych, oraz w miejscach gdzie działają wysokie temperatury(np. Śruby mocujące kolektor wydechowy w samochodzie jak również pozostała część wydechu). Jest wyjątkowo odporny na wodę i inne czynniki atmosferyczne po wypaleniu się samego smaru pozostaje grafit w nim zawarty to w znacznym stopniu zapobiega zapieczeniu się śrub i umożliwia ich odkręcenie po dłuższym czasie. W wiatrówce również spełni swoje zadanie,
...czyli bez problemu moze sluzyc jako zamiennik smaru miedziowego ?
ODPOWIEDZ