Obrazek

Zerowanie

<font face="Arial" size="1">Wszystko o optyce na wiatrówki, balistyka, trajektorie.</font>
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Zerowanie

Post autor: tomaschek »

Zamieszczam ten temat dla nowych posiadaczy wiatrówek, którzy mają problem z ustawieniem optyki oraz przyrządów otwartych (szczerbinki i muszki)

Szczerbinka i muszka czyli "otwarte"

Bierzemy tarczę, ustawiamy ją na np. 10 metrach, przymierzamy w środek lub pod cel (to zależy jak będziemy w przyszłości strzelać. Po strzale sprawdzamy gdzie umiejscowiona jest przestrzelina na tarczy. Zasada jest prosta :

- jeżeli przestrzelina ułożyła się po prawej stronie to przestawiamy szczerbinkę w lewo
- jeżeli przestrzelina ułożyła się po lewej stronie to przestawiamy szczerbinkę w prawo
- jeżeli przestrzelina ułożyła się nad celem to szczerbinkę w obniżamy
- jeżeli przestrzelina ułożyła się pod celem to szczerbinkę w podwyższamy

Szczerbinkę regulujemy delikatnie, małymi "skokami", po każdej takiej operacji oddajemy strzał aby sprawdzić jak się układa (zmienia) pozycja przestrzeliny.

Lunety

Po zamontowaniu lunety na karabinku ustawiamy najpierw ostrość na odległość na której będziemy zerować lunetę. Jeśli mamy lunetę z zoomem to ustawiamy ją na minimum.
Przy zerowaniu lunety trzymamy się zasad jak przy ustawianiu przyrządów otwartych:

- jeśli przestrzelina ułożyła się po prawej stronie to kręcimy pokrętłem w kierunku zaznaczonym strzałką LEFT a w Rosyjskich lunetach jest to Л
-jeśli przestrzelina ułożyła się po lewej stronie to kręcimy pokrętłem w kierunku zaznaczonym strzałką RIGHT a w Rosyjskich lunetach jest to Π
-jeśli przestrzelina ułożyła się nad celem to kręcimy pokrętłem w kierunku zaznaczonym strzałką DOWN a w Rosyjskich lunetach jest to H
-jeśli przestrzelina ułożyła się pod celem to kręcimy pokrętłem w kierunku zaznaczonym strzałką UP a w Rosyjskich lunetach jest to B

Znalazłem w internecie taką małą ściągę do ustawiania optyki :mrgreen:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 17 maja 2006, 18:34 przez tomaschek, łącznie zmieniany 1 raz.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
sla_lom
Posty: 32
Rejestracja: 12 maja 2006, 6:52
Lokalizacja: południe

Post autor: sla_lom »

Piękna esencja, jak na Admina przystało :-)
Jeśli można, to dodałbym tylko: zerowanie (ustawianie) przyrządów warto przeprowadzić na dystansie, na którym najczęściej się będzie strzelało. Przy otwartych - pod cel (ze wzgl. na grubość muszki, która w hats. przysłania mniejsze cele) a w sytuacji zerowania lunetki - jak komu wygodnie :-) . Później, przy zmianiach dystansu - popraweczki.
Acha, byłbym zapomniał, (to dla tych co po raz pierwszy ;-) ) - gdzieś tam pojawi się drugie zero, co wynika z trajektorii lotu śrutu. Ale o tym niech się wypowiedzą mądrzejsi ;-)
Pzdr.
HW 97k + leap. 3-9x40 AO MD,
Hatsan 55s (reaktywacja by Hogan).
Slavia (2w1) 630+631 + AGS 4x40 MD
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

sla_lom pisze:Piękna esencja, jak na Admina przystało :-)
Dzięki :oops: I dziękuję za tego priva, takie moje niedopatrzenie :oops:

sla_lom pisze:Acha, byłbym zapomniał, (to dla tych co po raz pierwszy ;-) ) - gdzieś tam pojawi się drugie zero, co wynika z trajektorii lotu śrutu. Ale o tym niech się wypowiedzą mądrzejsi ;-)
Pzdr.
No tak, ale to na krótkich dystansach, tak przynajmniej zrozumiałem definicję dwóch zer...
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
emanuel
Posty: 50
Rejestracja: 09 maja 2006, 19:27
Lokalizacja: Wawa<->Ryki

Post autor: emanuel »

tomaschek30 pisze:

No tak, ale to na krótkich dystansach, tak przynajmniej zrozumiałem definicję dwóch zer...
Niekoniecznie, wszystko zależy od tego na jaki dystans wyzerujemy, jaka jest odległość osi celownika od osi lufy, no i jaka jest predkość początkowa śrutu. I w zależności od tego możemy mieć 2 lub jedno zero (lub wcale :]). Obrazowo widać to na poniższym obrazku:
Obrazek
Oczywiście w rzeczywistości ta krzywa jest prawie płaska, dlatego też pierwsze zero może być dosyć daleko, a drugie jeszcze dalej :mrgreen:
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie ;) )
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

No właśnie :-/ Dlatego napisałem jak ja rozumiem "dwa zera", widać, że jeszcze muszę się dużo nauczyć :oops:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
sla_lom
Posty: 32
Rejestracja: 12 maja 2006, 6:52
Lokalizacja: południe

Post autor: sla_lom »

emanuel pisze:
Niekoniecznie, wszystko zależy od tego na jaki dystans wyzerujemy, jaka jest odległość osi celownika od osi lufy, no i jaka jest predkość początkowa śrutu. I w zależności od tego możemy mieć 2 lub jedno zero (lub wcale :]).
Ja rozumuję to tak: Wyzerowanie na odl. bliższej, powiedzmy 15m (pierwsze zero) da nam drugie zero w okolicach np 45 m. Jeśli zaś ustawię zero w pn. "krytycznym", tj najwyższym na torze lotu śrutu (niech będzie to np. 30 m), będzie to właśnie jedno zero, a przed i po tym punkcie poprawki muszę brać w dół od środka krzyża. Ale to takie moje wieczorne rozmyślanie ;-) . Niech głos zabiorą znawcy tematu.....
Pzdr
HW 97k + leap. 3-9x40 AO MD,
Hatsan 55s (reaktywacja by Hogan).
Slavia (2w1) 630+631 + AGS 4x40 MD
Awatar użytkownika
emanuel
Posty: 50
Rejestracja: 09 maja 2006, 19:27
Lokalizacja: Wawa<->Ryki

Post autor: emanuel »

sla_lom pisze: Ja rozumuję to tak: Wyzerowanie na odl. bliższej, powiedzmy 15m (pierwsze zero) da nam drugie zero w okolicach np 45 m. Jeśli zaś ustawię zero w pn. "krytycznym", tj najwyższym na torze lotu śrutu (niech będzie to np. 30 m), będzie to właśnie jedno zero, a przed i po tym punkcie poprawki muszę brać w dół od środka krzyża. Ale to takie moje wieczorne rozmyślanie ;-) . Niech głos zabiorą znawcy tematu.....
Pzdr
Dobrze rozumujesz, tylko położenie tego punktu "krytycznego" jest różne dla każdego zestawu wiatrówka + luneta i jego polezenie zależy od tego co wczesniej napisalem. Jak bedziesz miał jedno zero, to dla tej odległości strzelasz środkiem krzyża, a dla pozostałych odległości celujesz powyżej celu. Przy 2 zerach wraz ze wzrostem odległości od celu najpierw celujesz powyżej celu, poźniej w sam środek (pierwsze zero), następnie poniżej celu, no i znów w środek (2 zero), a po tej odległości już tylko powyżej celu.
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie ;) )
dArOo
Posty: 32
Rejestracja: 12 maja 2006, 12:22
Lokalizacja: Rzerzęczyce

Post autor: dArOo »

No i jak szybko powstalo :-) Jeden tekst w shutboxie :lol:
Brawo :-)
Ja bym dodal jeszcze ta strone http://guns.com.pl/optyka2_a.html bo tu jest tez ladnie to opisane 8-)
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

dArOo pisze:No i jak szybko powstalo :-) Jeden tekst w shutboxie :lol:
Brawo :-)
dArOo, ja cały czas powtarzam, że Forum nie jest moje tylko nasze, cały czas czekam na wasze propozycje i sugestie. Coś się nie podoba to usuwam, coś jest potrzebne to tworzę to. Jedyna rzecz, której nie będę tutaj tolerował to chamstwo i cwaniactwo, w tych przypadkach będę nieubłagany :mrgreen:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Madrian
Posty: 115
Rejestracja: 08 maja 2006, 9:09
Lokalizacja: Gród Warsa i Sawy

Post autor: Madrian »

Dodam tylko przypadek skrajny.

Właśnie kupiłeś karabinek. Nowy lub używany. Dystans 10m - śrut leci ZA WYSOKO. obniżasz szczerbinkę do samego końca. Jest jeszcze za wysoko, a na większych dystansach trzeba celować znacznie PONIŻEJ celu. Praktycznie w ziemię.

[shadow=yellow]Niestety[/shadow] - Stałeś się posiadaczem karabinka z tzw. "sterczącą lufą". Jest to wada fabryczna, praktycznie nie do usunięcia, bez wymiany lufy i kostki. Karabinek natychmiast reklamuj. Nawet jeśli nabyłeś go na alledrogo, masz ustawowy termin na rezygnację z transakcji. Jeśli nie dostałeś informacji, że wiatrówka może być uszkodzona, to powodem jest zatajenie wady fabrycznej. Domagaj się albo wymiany karabinka na nowy egzemplarz, albo zwrotu pieniędzy.

Problem polega na tym, że lufa jest nieprawidłowo osadzona w kostce, albo skrzywiona. W rezultacie, tzw "linia celowania" nie układa się przez punkty muszka - szczerbinka - oko w zakresie dopuszczalnej regulacji przyrządów.
Nie ma szans na zamontowanie optyki, która ma jeszcze węższy zakres regulacji.

Wada ta występuje też w wersjach "bocznych" i dolnej oraz w ich wariacjach, np. góra i bok. W odróżnieniu od "krzywej" lufy, patrząc przez jej przewód, nie widać skrzywienia i przesunięcia światła wylotu.

W wiatrówkach sprężynowych, zwłaszcza starszych lub niższej klasy, występuje też zjawisku "padniętej lufy" - czyli zatrzask lufy już nie trzyma jej tak pewnie i pod wpływem grawitacji lufa razem z kostką lekko "opada" - Zjawisko to jest stosunkowo mało szkodliwe, gdyż linia celowania pozostaje zachowana. Zjawisko to można korygować zmianą chwytu karabinka. Wyjątkiem mogą być wiatrówki ze szczerbinką mocowaną na cylindrze, zamiast na kostce.
H-55 TG + AGS 4x32; IŻ-38; CPS.
Jeśli rodzice coś ci tłumaczą i nie trafia do głowy, to pamiętaj że potem obcy ludzie wtłoczą ci to przez d... tylko boleć będzie 5 razy mocniej.
Awatar użytkownika
Yavol
Posty: 55
Rejestracja: 30 kwie 2006, 19:55
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Yavol »

a ja chyba musze przyznać, że marny ze mnie strzelec, albo przeszkadza mi moja wada wzroku :-P

właśnie strzelałem sobie z odległości 20m z podpórką celem uzstawienia przyrządów!

raz leciało w lewo raz w prawo, aż wpadły pod rząd trzy dzięsiątki!

myśle sobie spoko to jest to, zrobiłem chwile przerwy po czym oddałem dwa kolejne strzały!

i tu moja załamka :cry:

jeden za wysoko drugi za nisko i w lewo!

ehh musze nad tym popracować po weekendzie!
H70 + Hoganowy zestawik
Awatar użytkownika
emanuel
Posty: 50
Rejestracja: 09 maja 2006, 19:27
Lokalizacja: Wawa<->Ryki

Post autor: emanuel »

Yavol pisze:..........
Nie masz pewnie powtarzalnego chwytu, zresztą jak i ja - też musze nad tym popracować :-P
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie ;) )
Awatar użytkownika
Yavol
Posty: 55
Rejestracja: 30 kwie 2006, 19:55
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Yavol »

nikt nie powiedzial ze bedzie łatwo :-)
H70 + Hoganowy zestawik
sla_lom
Posty: 32
Rejestracja: 12 maja 2006, 6:52
Lokalizacja: południe

Post autor: sla_lom »

A dla lepszego szmopoczucia - na początek skróć sobie dystans ;-)
Jak "przerzucisz" już trochę ołowiu, to wtedy przymierz się do ustawiania przyrządów na dłuższym (tzn. najczęściej używanym) dystansie. Chyba, że nie będzie Ci to potrzebne, bo opanujesz branie poprawek ;-)
Ja na początku też ambitnie podszedłem do tematu lecz później chcąc utwierdzić się w przekonaniu, że nie jest ze mną aż tak źle - zacząłem od 10 m. Tylko nie strzelaj do celów mogących spowodować rykoszet!! Ta odległość jest dla strzelającego z hatsana "trochę" ryzykowna!
No i cierpliwości życzę :-)
Pzdr
HW 97k + leap. 3-9x40 AO MD,
Hatsan 55s (reaktywacja by Hogan).
Slavia (2w1) 630+631 + AGS 4x40 MD
Awatar użytkownika
Yavol
Posty: 55
Rejestracja: 30 kwie 2006, 19:55
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Yavol »

może to jakiś sposób, bo generalnie chciałem z dalszej odległości bo na takie właśnie mam zamiar najczęściej strzelać, alę może zaczne od 10m jak mówisz!
H70 + Hoganowy zestawik
ODPOWIEDZ